Boevenvangen.nl

Boevenvangen.nl

Blog – Dieven storten zich op elektrische fiets

Veel dure fietsen en lage pakkans: Nederland is een walhalla voor fietsendieven. Bij fietsendiefstal denken mensen vaak nog aan junks, maar dat beeld klopt  niet meer. Steeds meer goed georganiseerde bendes slaan hun slag in winkels, maar ook bij mensen thuis. Vooral dure e-bikes zijn doelwit, maar ook een mooie racefiets is snel verdwenen. Ook op boevenvangen.nl zien we steeds meer fietsendieven. Het is een aantrekkelijke buit. Makkelijk mee te nemen een beetje elektrische fiets kost al gauw drieduizend euro.

“Voor de derde keer in een jaar tijd is mijn fiets voor de deur gejat, een fiets van bijna 4000 euro”, zegt Alexander Zwiers tegen RTL. Hij heeft geen auto, en gebruikt zijn fiets voor alles: familie, vrienden en werk. Een goede fiets leek hem een goede investering.

Dat een elektrische mountainbike een doelwit was voor dieven had hij wel gedacht, maar Alexander hoopte dat met goede sloten tegen te gaan. “Ik heb me aan alle verzekeringsvoorwaarden gehouden, extra dure sloten aangeschaft en mijn fiets altijd vastgezet.” Toch vond hij op een ochtend alleen nog een kapot geknipt slot waar zijn peperdure Trek Powerfly-fiets stond.

Tot twee keer toe werd de dader gepakt, maar zijn huidige fiets is nog steeds spoorloos. Alexander is zeker niet de enige die hiermee te maken heeft gehad. In een onderzoek van Bureau Beke staat dat fietsendiefstal steeds meer het terrein van goed georganiseerde bendes is. De straffen zijn laag en de pakkans ook.

Dure e-bikes en bakfietsen

Opvallend is dat het aantal slachtoffers is afgenomen, van 560.000 in 2017 naar 466.000 in 2019, maar dat de financiële schade ongeveer gelijk blijft (jaarlijks zo’n 600 miljoen euro). Dat komt doordat duurdere fietsen nu het doelwit zijn. Er worden dus minder fietsen gestolen, maar ze kosten veel meer geld.

“De prijs van fietsen neemt toe en aantrekkelijkheid om te stelen neemt dus ook toe”, zegt Jos Kuppens van Bureau Beke. “We zien dat er meer georganiseerde bendes ontstaan en individuen zijn die tamelijk professioneel te werk gaan.”

Er worden in razend tempo busjes volgeladen bij stations, maar ook fietsenwinkels kunnen professioneel worden leeggehaald bij een inbraak. “Er wordt overdag voorverkenning gedaan in een winkel. Ze lopen bij een inbraak gericht naar de dure fietsen en de goedkopere laten ze staan, ze weten wat ze komen halen”, zegt Kuppens tegen RTL.

Moderne fietsen zijn vaak licht en soms duizenden euro’s waard. “Dan kun je in iedere arm vier fietsen vasthouden, dat zijn duizenden euro’s per arm.”

Vervolgens worden de fietsen in onderdelen doorverkocht of naar het buitenland verscheept. Vooral in het Oostblok zouden veel van dit soort fietsen terechtkomen. In het rapport van Bureau Beke wordt een expert aangehaald die zegt: “In Polen rijden Batavusfietsen rond terwijl daar helemaal geen Batavusfietsen worden verkocht.”

Gewelddadige berovingen

Deze fietsen worden niet alleen uit winkels gestolen, ook burgers worden regelmatig slachtoffer. “Er is een indicatie dat diefstal soms ook met geweld gepaard gaat. Als jij op een fiets van 5000 euro rijdt, dan wordt het interessant voor criminelen.” Dit zogeheten bikejacking gebeurt nog niet veel, maar Kuppens sluit niet uit dat dit steeds vaker gaat gebeuren.

Ook in schuren en voortuinen kun je er volgens Kuppens niet zomaar vanuit gaan dat je fiets veilig staat. Hij raadt dus aan om ook in de schuur je fiets op slot te zetten of een fiets aan je huis vast te zetten als het kan. Uiteindelijk kunnen professionele dieven bijna alles stelen, maar je kunt het ze wel moeilijk maken.

Wat kun je doen om te zorgen dat je fiets veilig is?

Het klinkt enorm voor de hand liggend, maar het begint allemaal met je fiets goed vastzetten. Zo’n tien procent van de gestolen fietsen staat helemaal niet vast en ook een tweede slot kan verschil maken. Kuppens heeft verschillende verzekeraars gesproken die duidelijk zagen dat er minder gestolen fietsen werden opgegeven nadat ze een actie hadden gedaan om mensen aan een tweede slot te helpen.

Fiets met chip

Voor de duurdere fietsen is een GPS-tracker een goede optie, zegt Kuppens. “Uit onze berekening blijkt dat op dit moment nog geen 1 procent van de gestolen fietsen wordt opgespoord door de politie, daar zijn betere middelen voor zoals chips en registratie.” Hij noemt het ‘een middel voor de toekomst’.

Ook bij Alexander Zwiers werd zijn fiets twee keer teruggevonden met een GPS-tracker. De dader van de derde diefstal is nog niet gevonden, dus hij zit voorlopig zonder fiets. Hij overweegt nu een scooter met GPS. “Ik woon op twee hoog en heb geen schuurtje. Eigenlijk zou de gemeente containers moeten neerzetten.”

barbecuebarrel cool